Pre work out nutrition

04.12.2020

Det absolut bästa du kan göra för att förebereda dig inför ett träningspass? Mat och sömn!
Här fokuserar vi på hur du bör äta innan ett träningspass.
Att gå in i ett träningspass ordentligt fylld av rätt kost kommer göra stor skillnad, vi lovar!
Tränar du på morgonen? Lugn vi kommer med lite tips på det också längre fram!

3 + timmar innan: Ordentlig måltid. Vi vill ha en bra kombination av protein, kolhydrater och fett. Satsa å grönsaker som har lite mindre fibrer i sig, som till exempel tomater, paprika, rödbeta och morötter. Minska ner på grönsaker med högt fiberinnehåll som broccolli och blomkål innan träning.

Kolhydrater som vitt ris (yes, vitt ris är en utmärkt kolhydrats-källa!), potatis, frukt och bröd är superbra här!

Är du på språng? Sushi är ett bra alternativ!

90 minuter innan: Mindre mellanmål. Satsa på kolhydrater och protein, men håll nere på fettet. Minimalt med fibrer.

20 - 30 minuter innan: För vissa personer, beroende på träningspass och målsättning så kan det vara bra att få i sig lite mat precis innan ett pass.
Satsa då på snabba kolhydrater och kanske även protein. Protein kan du lägga till om det är ett tungt styrkepass. Är det en klassisk crossfit-wod så är det bättre med en mindre mängd snabba kolhydrater.

Exempel: Kokos-vatten blandat med vassle-protein eller juice (vi vill ha den "onyttigaste" varianten här, t.ex. Bravo Äpplejuice. Inget färskpressat som innehåller fibrer!

Är du på ett kaloriunderskott och försöker bli av med fett så är det bättre att äta lite mer innan träningspasset eftersom det kan hjälpa till att bibehålla/öka kapaciteten och ge dig ett bättre träningspass, istället för att äta mindre innan och mer efter passet.

Så, om du vill bli starkare och utvecklas i din träning så måste du lägga fokus på vad du äter!